התנכלות בעבודה

תוכן עניינים

התנכלות בעבודה מכונה גם "העסקה פוגענית" ומוגדרת בחוק כהתנהגות אגרסיבית (מילולית או א-מילולית) חוזרת ונשנית כלפי כפוף או עמית במקום העבודה.

להתנכלות ישנן השלכות פסיכולוגיות מרחיקות לכת, מאחר  והיא נועדה להשפיל, לבזות, לתסכל, להתעלל נפשית או פיזית. במקרים רבים תופעה זו מכונה גם התעמרות במקום העבודה ולפי שעה, עדיין אין כלפיה חקיקה מסודרת.

 

חמישים גוונים להתנכלות

להתנכלות פנים רבות וכולן ייחשפו כתוצאה מרקע בלתי אתי או מוסרי כלשהו: על רקע של הטרדה מינית (לדוגמה, עובדת שהתלוננה על עובד אחר ומצאה את עצמה מושפלת על ידי צוות העובדים במשרד יום אחרי יום), התנכלות על רקע חשיפת שחיתות (גיליתי מעילה וכעת מתנהגים כלפיי בבריונות), התנכלויות על רקע הפרת שוויון ההזדמנויות בעבודה ומעשים המלווים בפגיעה בכבוד האדם לרבות אלימות פיזית או נפשית.

 

מהן האפשרויות לנפגעי התעמרות בעבודה?

אם נפלתם קורבן להתנכלות, תוכלו להגיש תביעה, אך כל עוד הדבר משתייך לרקע כמו אפליה, שחיתות והטרדה/ מעשה מגונה במקום העבודה.

זהו מצב משתק ומאיים מבחינתם של הנפגעים, שכן הם חוששים מסנקציות חריפות יותר כמו פיטורין, איבוד מעמד או סמכויות שצברו ולשם כך ישנו חוק הגנה מיוחד שהוקם להם, על פיו ניתן להוציא צו הגנת התנכלות שקובע כי אין לפגוע בעובד לאחר שהגיש תלונה כלשהי על עובד אחר.

 

החוק טרם נחקק, אך חלקו מיושם דרך הפסיקה

על פי נתוני משרד הכלכלה, יותר ממחצית מציבור השכירים במשק הישראלי סובל או סבל בעבר מהתנכלות במקום העבודה.

הנתונים המדאיגים אף הביאו להבשלתה של הצעת חוק בנושא, אך הצעה זו טרם קיבלה התייחסות מתאימה. בהצעת החוק נבנתה הגדרה מדויקת יותר של התעמרות בעבודה ועל פיה, המתעמר הינו קולגה, ממונה או ספק חיצוני.

בנוסף קובעת ההצעה פיצויים של עד 120,000 ₪ לקרבן ההתנכלות ללא הוכחת נזק. גם אחריות המעסיק צוינה בהצעה, כאשר אחריות הטיפול מוטלת על מקום העבודה והמעסיק מחויב לבדוק לעומק כל תלונה ולפרסם תקנון למניעת התעמרות.

 

מתנכלים לי בעבודה. מה לעשות?

עובד/ת שחווים התנכלות ומעוניינים להלין לגביה, יהיו מוכרחים להוכיח זאת, משום שעל פי החוק נטל ההוכחה רובץ על המתלונן. לכן זה הזמן לגבש מסמכים, עדויות, קבצי וידאו, הודעות טקסט, מיילים, צילומים מהגורם המטריד וכל ראיה נוספת שתהיה עשויה לסייע.

בנוסף, מומלץ לנהל רישום מדויק של כל אירוע התנכלות או הטרדה, כולל תאריך ושעה ותיאור קצר למקרה עצמו. לאחר שהצטברו הוכחות, ניתן אפילו ליזום עימות עם הגורם המטריד שיוקלט.

כיום אין כל סיבה שמתלונן או מתלוננת הסובלים מהתנכלות ירגישו שהם מתמודדים לבד במערכה. אין בושה בלשתף בני משפחה וחברים קרובים בנעשה ולהסתמך על תמיכתם ורגישותם. בנוסף, אם ההתנכלות היא על רקע מיני, ניתן לפנות לגופי הסיוע לנפגעות ולקבל סיוע.

להגשת תלונה על התנכלות על רקע מיני או מפלה מגדרית, רצוי להתייעץ עם עורך דין הטרדה מינית בעבודה.

 

פטיש משפטי מבריק

איש עסקים עורך דין
התייעצו איתי על הכל

ייעוץ ללא התחייבות. מלאו את הטופס ואצור עמכם קשר בהקדם האפשרי.
עונה על כל שאלה וסוגיה.

מידע נוסף
הקמת חברה – כך תעשו זאת נכון

במאמר זה אציג את בקצרה צעדים וטיפים מהותיים על מנת לייעל ולא לטעות בזוטות בכל הנוגע להקמתה של חברה. הקמת חברה עלולה להוות חסם בירוקרטי

כספי הפנסיה בעבודה שלכם

אין זה דבר חדש שתוחלת החיים עולה ובעתיד נחיה הרבה יותר זמן ממה שחשבנו. מה ניתן וכדאי לעשות כבר מעכשיו? לחסוך היטב לפנסיה. הבעיה היא

האם חל"ת ופיטורים זה אותו הדבר?

עם פרוץ משבר הקורונה והמצוקה הכלכלית שבאה בעקבותיה החלו מעסיקים רבים להוציא את עובדיהם לחופשות ללא תשלום. מצבו הלא יציב של המשק הביא לידי כך

חופשה כפויה מצד המעסיק

אחת מזכויות העובדים הבסיסיות והאלמנטריות היא הזכות לניצול ימי חופשה שהעובד צבר. שאלה שעולה לא אחת בקרב עובדים, היא האם המעסיק רשאי להחליט שהוא מוציא

מה עושים במקרה של פציעה בעבודה

פגיעה בעבודה היא דבר שלמרבה הצער קורה לא מעט. בין אם מדובר על עבודה פיזית שבה הפגיעות שכיחות יותר, ובין אם מדבר על פגיעה במקום