חופשה כפויה מצד המעסיק

תוכן עניינים

אחת מזכויות העובדים הבסיסיות והאלמנטריות היא הזכות לניצול ימי חופשה שהעובד צבר. שאלה שעולה לא אחת בקרב עובדים, היא האם המעסיק רשאי להחליט שהוא מוציא את העובדים לחופשה שנתית כפויה – שבה העובדים לא יכולים להחליט בעצמם מתי לנצל את ימי החופשה שלהם.

 

חופשה שנתית כפויה

חוק חופשה שנתית קובע שהמעסיק יכול להוציא את החופשים לחופשה שנתית כפויה. במידה והחופשה עתידה להימשך מעל לשבוע, המעסיק מחויב להודיע לעובדים 14 ימים מראש על החופשה. במידה והחופשה עתידה להימשך פחות משבוע, המעסיק לא מחויב להודיע על כך בהודעה מוקדמת.

חופשה שנתית כפויה נפוצה בעיקר בזמן חגים, כאשר נהוג שמקומות העבודה לא פועלים ואי לכך העובדים נדרשים לצאת לחופשה.

יש לציין כי עובד שלא צבר מספיק ימי חופשה במהלך תקופת עבודתו לא יוכל לצאת לחופשה כפויה על חשבון ימי החופשה העתידיים שלו, אלא אם הוא הסכים לכך. בנוסף, לא ניתן להוציא לחופשה כפויה במקום עבודה שבו קיים הסכם קיבוצי שמגביל את זכותו של המעביד לקבוע חופשה מרוכזת לעובדיו.

 

חופשה כפויה ללא תשלום

כאשר ישנו מצב חירום מיוחד במשק המונע ממקומות עבודה להמשיך ולעבוד כמו בימי שגרה (למשל, בזמן התפשטות נגיף הקורונה בישראל) – המעסיק רשאי להוציא את עובדיו לחופשה ללא תשלום (חל"ת). עם זאת, לא ניתן לפטר עובדים שלא הגיעו לעבודה מפאת מצב חירום בטחוני (למשל, במידה וישנה הסלמה בדרום הארץ והתושבים נדרשים להישאר בצמוד למרחבים מוגנים, לא ניתן לפטר עובד שמתגורר בדרום על כך שלא יכול להגיע לעבודה).

עובד שהוצא לחל"ת זכאי לקבל דמי אבטלה מביטוח לאומי, לאחר 30 ימים מיום הפסקת העבודה (במידה והעובד עונה על כל התנאים של ביטוח לאומי).

יש לציין כי בעת תקופת הקורונה, התקבלו החלטות ממשלה שחורגות מהוראות החוק הרגילות לזמן השגרה, ומעניקות הן למעסיקים והן לעובדים זכויות מיוחדות ופרוצדורות נוספות, על מנת להתמודד עם המשבר הכלכלי והמצב הקשה שאליו המשק נקלע.

 

בירור זכויותיכם לחופשה שנתית

אמנם המעסיק רשאי להוציא את העובדים לחופשה שנתית מרוכזת וכפויה, אך נראה כי ישנם מקרים בהם יש מניעה מהמעסיק לעשות זאת. במקרה ואחד ממקרים אלו חל עליכם והמעסיק בכל זאת מתעקש להוציא אתכם לחופשה כפויה, או אם אתם מעוניינים לבדוק את הזכויות שמגיעות לכם בנוגע לחופשה שנתית ולחופשה ללא תשלום – מומלץ לקבל ייעוץ מעורך דין לדיני עבודה.

עורך דין איתי אדרת מתמחה בנושאי זכויות עובדים (לרבות שכר עבודה והתמודדות מול ביטוח לאומי), ומלווה כבר שנים רבות ובמסירות רבה עובדים שזקוקים לייעוץ וייצוג משפטי בנושאים אלו. במידה ואתם סבורים שזכויותיכם כעובדים נפגעו – אל תהססו לקבל עזרה מקצועית ואמינה. רק כך תוכלו להבטיח שתקבלו את כל מה שמגיע לכם לפי החוק!

 

עובדים

איש עסקים עורך דין
התייעצו איתי על הכל

ייעוץ ללא התחייבות. מלאו את הטופס ואצור עמכם קשר בהקדם האפשרי.
עונה על כל שאלה וסוגיה.

מידע נוסף
הקמת חברה – כך תעשו זאת נכון

במאמר זה אציג את בקצרה צעדים וטיפים מהותיים על מנת לייעל ולא לטעות בזוטות בכל הנוגע להקמתה של חברה. הקמת חברה עלולה להוות חסם בירוקרטי

כספי הפנסיה בעבודה שלכם

אין זה דבר חדש שתוחלת החיים עולה ובעתיד נחיה הרבה יותר זמן ממה שחשבנו. מה ניתן וכדאי לעשות כבר מעכשיו? לחסוך היטב לפנסיה. הבעיה היא

האם חל"ת ופיטורים זה אותו הדבר?

עם פרוץ משבר הקורונה והמצוקה הכלכלית שבאה בעקבותיה החלו מעסיקים רבים להוציא את עובדיהם לחופשות ללא תשלום. מצבו הלא יציב של המשק הביא לידי כך

התנכלות בעבודה

התנכלות בעבודה מכונה גם "העסקה פוגענית" ומוגדרת בחוק כהתנהגות אגרסיבית (מילולית או א-מילולית) חוזרת ונשנית כלפי כפוף או עמית במקום העבודה. להתנכלות ישנן השלכות פסיכולוגיות

מה עושים במקרה של פציעה בעבודה

פגיעה בעבודה היא דבר שלמרבה הצער קורה לא מעט. בין אם מדובר על עבודה פיזית שבה הפגיעות שכיחות יותר, ובין אם מדבר על פגיעה במקום

התנכלות בעבודה

התנכלות בעבודה מכונה גם "העסקה פוגענית" ומוגדרת בחוק כהתנהגות אגרסיבית (מילולית או א-מילולית) חוזרת ונשנית

קרא עוד »