מתי ניתן לשלול את זכאותו של עובד לקבלת פיצויי פיטורים

תוכן עניינים

פיטורים הם עסק לא נעים. ישנן עשרות סיבות שונות אשר יכולות לגרום למעסיק לפטר עובד, וזוהי זכותו המלאה והחוקית, אך בכדי לעזור למפוטר להסתדר כלכלית עד שימצא עבודה חדשה – ניתנים לו, בדרך כלל, פיצויי פיטורים. עם זאת, לעתים קיימות נסיבות אשר עשויות לשלול מן המפוטר את זכאותו לפיצויי הפיטורים שלו. מהן נסיבות אלו? ומה קורה במצב בו נשללה זכאותו של העובד?

 

חוק פיצויי פיטורים

כל עו"ד בקיא גם הוא בחוק פיצויי פיטורים. על פי חוק זה, הזכות לקבלת הפיצויים ניתנת לכל עובד אשר תקופת עבודתו עלתה על שנה ברציפות – או לחילופין עובד עונתי שעבד שתי עונות בשנים עוקבות, ופוטר מעבודתו ע"י המעסיק.

למעשה, ברוב המקרים בהם סיום ההעסקה מגיע מצד המעסיק ולא מצד העובד, יהיה זכאי העובד לפיצויי כספי  אשר גבהו נגזר ממספר משתנים. המשפיעים העיקריים על סכום הפיצויים הם הותק של העובד וגובה שכרו, ונוסף להם ישפיעו גם השנה בה התחיל לעבוד אצל המעסיק, החלה של סעיף 14 על חוזה ההעסקה, רכיבי השכר הנוגעים לביטוח הפנסיוני, ועוד.

 

נסיבות הפיטורים

ישנן סיבות רבות אשר יכולות לגרום למעסיק לסיים את ההעסקה של עובד מסוים. בראש ובראשונה, אם ישנם פערים בין הדרישה של המעסיק לביצוע התפקיד לבין יכולת העובד לבצעה בפועל. ז"א עובד שלא ממלא עבודתו בצורה טובה, עלול למצוא את עצמו מפוטר בשלב מסוים. סיבה נוספת המהווה עילה לפיטורים היא ביצוע עבירת משמעת ע"י העובד. לעתים עבירת משמעת עשויה להסתיים "רק" בסנקציות מסוימות על העובד, דוגמת הרחקה זמנית, העברת תפקיד וכדומה – ולא בפיטורים, אך במקרים חמורים עבירות משמעת יגרמו לסיום ההעסקה של העובד. נוסף על כך, מעילת העובד באמון מעסיקו יכולה גם היא לספק עילה לפיטורים, בעיקר במקומות עבודה בהם סודיות ויושרה הם חלק בלתי נפרד מתפקוד תקין של החברה ועובדיה. לכל אלו מצטרפות הסיבות הפליליות – עבירות של גניבה, מעילה או עבירות פליליות חמורות אחרות, מהוות גם הן עילה מוצדקת לפיטורי העובד.

 

מתי יכול המעסיק לשלול את פיצויי הפיטורים מהעובד?

לעתים נדירות, רשאי המעסיק לשלול מן המפוטר את פיצויי הפיטורים, או להקטינם, אך זוהי החלטה שתתבצע אך ורק באחד ממספר מקרים.

הסכם קיבוצי

במקרה בו חל הסכם קיבוצי על המעביד והעובד, ובאם ההסכם שולל את הפיצויים מנסיבות פיטורים מסוימות, אזי שהעובד לא יהיה זכאי לפיצויים, או לחלופין – יהיה זכאי לפיצויים חלקיים בלבד. באם אין הסכם קיבוצי אליו כפופים המעביד והעובד, שלילת הפיצויים או הקטנתם תוכל להתבסס על ההסכם הקיבוצי החל על מספר המועסקים הגדול ביותר באותו תחום עיסוק.

 

פסק דין

בהנחה ובענף העבודה אין הסכם קיבוצי, הקביעה באם נסיבות הפיטורים מצדיקות שלילת פיצויי פיטורים תינתן לבית הדין האזורי לעבודה, אשר בהחלטתו יתייחס לכללים המופיעים בהסכמים קבוצתיים החלים על עובדים רבים בתחום או בתחומים דומים.

 

עבירת משמעת חמורה

לעובד שביצע עבירת משמעת חמורה, חבלה מכוונת במהלך התקין של העבודה, אי שמירת סודיות וגרימת נזק למעסיק במודע – עשויה להישלל הזכאות לפיצויי פיטורים.

 

מעורבות בפלילים

גניבה ממקום העבודה, מעילה בכספי החברה, ועבירות פליליות חמורות אחרות מהוות עילה מוצדקת לשלילה פיצויי הפיטורים של המפוטר.

במצב של חשד למעילה בכספי החברה, ניתן לפנות למשטרה ולחקור בנושא. במצב של גניבה ניתן לפטר את העובד מידית, אף ללא שימוע המאפשר לו להציג את טענותיו, ולשלול את זכאותו לקבלת פיצויי פיטורים – זאת גם ללא הגשת תלונה במשטרה על גניבה.

עם זאת, למעסיק צריכות להיות ראיות חד משמעיות אשר יוכיחו כי העובד אכן גנב או ביצע עבירה, אחרת לא יוכל לשלול או להפחית את זכאותו לפיצויים.

חשוב לציין כי כל עוד נסיבות הפיטורים של העובד הינן פליליות ו/או מלוות קלון, חובת ההוכחה להצדקתן הינה על המעסיק – וזו בליווי ראיות חד משמעיות, ולא ספקות בלבד. לאחר שהוכחה העבירה של העובד, יהיה זכאי המעסיק, יחד עם בית הדין לעבודה, לטעון לשלילת פיצויי הפיטורים של העובד או הפחתתם.

 

לסיכום

מטרת חוק פיצויי הפיטורים היא להגן על המפוטר ולתת לו תמיכה כלכלית עד אשר ימצא עבודה חדשה ויתייצב. עם זאת, נסיבות פיטורים מסוימות עשויות לשלול או להפחית את זכאות המפוטר לפיצויי פיטורין, ובהן בעיקר עבירות חמורות של משמעת או פלילים. למעסיק אשר פיטר עובד באחת מן הנסיבות המדוברות, מומלץ לפנות לליווי של עו"ד המתמחה בדיני עבודה במטרה לקבל ליווי והכוונה בתהליך.

עורך דין לתאונות עבודה

איש עסקים עורך דין
התייעצו איתי על הכל

ייעוץ ללא התחייבות. מלאו את הטופס ואצור עמכם קשר בהקדם האפשרי.
עונה על כל שאלה וסוגיה.

מידע נוסף
הקמת חברה – כך תעשו זאת נכון

במאמר זה אציג את בקצרה צעדים וטיפים מהותיים על מנת לייעל ולא לטעות בזוטות בכל הנוגע להקמתה של חברה. הקמת חברה עלולה להוות חסם בירוקרטי

כספי הפנסיה בעבודה שלכם

אין זה דבר חדש שתוחלת החיים עולה ובעתיד נחיה הרבה יותר זמן ממה שחשבנו. מה ניתן וכדאי לעשות כבר מעכשיו? לחסוך היטב לפנסיה. הבעיה היא

האם חל"ת ופיטורים זה אותו הדבר?

עם פרוץ משבר הקורונה והמצוקה הכלכלית שבאה בעקבותיה החלו מעסיקים רבים להוציא את עובדיהם לחופשות ללא תשלום. מצבו הלא יציב של המשק הביא לידי כך

חופשה כפויה מצד המעסיק

אחת מזכויות העובדים הבסיסיות והאלמנטריות היא הזכות לניצול ימי חופשה שהעובד צבר. שאלה שעולה לא אחת בקרב עובדים, היא האם המעסיק רשאי להחליט שהוא מוציא

התנכלות בעבודה

התנכלות בעבודה מכונה גם "העסקה פוגענית" ומוגדרת בחוק כהתנהגות אגרסיבית (מילולית או א-מילולית) חוזרת ונשנית כלפי כפוף או עמית במקום העבודה. להתנכלות ישנן השלכות פסיכולוגיות

מה עושים במקרה של פציעה בעבודה

פגיעה בעבודה היא דבר שלמרבה הצער קורה לא מעט. בין אם מדובר על עבודה פיזית שבה הפגיעות שכיחות יותר, ובין אם מדבר על פגיעה במקום

התנכלות בעבודה

התנכלות בעבודה מכונה גם "העסקה פוגענית" ומוגדרת בחוק כהתנהגות אגרסיבית (מילולית או א-מילולית) חוזרת ונשנית

קרא עוד »