הקמת חברה – כך תעשו זאת נכון

תוכן עניינים

במאמר זה אציג את בקצרה צעדים וטיפים מהותיים על מנת לייעל ולא לטעות בזוטות בכל הנוגע להקמתה של חברה. הקמת חברה עלולה להוות חסם בירוקרטי במידה ואין בקיאות בחוקים והכללים השונים. סטיות מן הכללים הברורים עלולות לעכב את הקמת החברה במישור הפורמלי.

 

יתרונות הבחירה להקים חברה

לבחירה להקים חברה יתרונות רבים – החל מן המישור התדמיתי, לפיו אנשים יעדיפו לשכור את שירותיה של חברה שכן זו ממותגת באופן מוצלח יותר בעיניהם של אנשים, משקיעי הון, גופים פיננסיים ועוד. במישור המיסוי שכן להקמתה של חברה ישנם יתרונות רבים בעת תשלומי המיסוי (תשלומי ביטוח לאומי נמוכים יותר, אפשרות לקבלת החזרי מס ועוד).

יתרונות נוספים שיש להקמת חברה הוא במישור המשפטי. כאשר מוקמת חברה, החברה היא גוף משפטי נפרד מן העומד בראשה. כאשר מדובר בעצמאי שמצא עצמו בחובות רבים, התביעות להחזרות התשלומים תהיינה כלפיו בלבד, כאשר מדובר בחברה, ישנם הליכים נפרדים של חדלות פירעון שדרכם מסדירים את תשלומי החובות.

היתרון המשפטי הוא משמעותי מאוד. כאשר מוקמת חברה בעם, הלכה למעשה נוצר חוצץ (מסוים), בין בעלי המניות בחברה לבין החברה, במובן זה שלרוב, במידה והחברה בקשיים, אין בעלי המניות יהיה חשופים לתביעות מנושים (האנשים שהחברה חייבת להם כסף) ובכך הם מוגנים מפני הליכים מסוג זה.

חשוב לשים לב – הליכי הקמת חברה דורשים הוצאות ראשוניות (וחד פעמיות) שיכולות להגיע לסכומים גבוהים. יש להנפיק מסמכים מסוימים, לשלם אגרות ולהעסיק בעלי מקצוע שינהלו ויסדירו מישורים רבים בחברה שמוקמת, החל מן הדוות הכספיים, תכנוני המס, ייעוץ משפטי וכמובן כל הצדדים השונים שקשורים לתחומי הפעילות של החברה עצמה.

 

שיקולים נוספים

מומלץ מאוד להבין, החל מן השלב הראשוני ביותר, מה רוצים להשיג מהעסק שמוקם. ישנן מטרות רבות ושיקולים רבים (היקפי עבודה, מחזורי הכנסה ועוד), שכדאי לשקול על מנת להבין אם משתלם לבחור במסלול של הקמת חברה.

יכול להיות, שבמסגרת התייעצות עם אנשי מקצוע (עורכי דין שמתמחים בדיני חברות ורואי חשבון רלוונטיים), האם זוהי המסגרת הטובה ביותר לפרויקט שמוקם שכן ישנן אפשרויות אחרות – עוסק מורשה, שותפות, להיוותר עצמאי וכולי.

 

השלבים להקמת חברה

רשם החברות

בשלב הראשון יש לפנות לרשם החברות בבקשה להקמת חברה. רשם החברות הוא גוף ברשות התאגידים שתפקידו לעשות הסדרה של רישום חברות שונות. רשם החברות מתקיים מתוקף חוק החברות.

כאשר מגישים את הבקשה לרשם החברות, יש להגיש מסמכים יסודיים וטפסים ייעודיים לכך – תקנון החברה, שחייב לכלול את שם החברה, מטרותיה של החברה, סכום המניות שנזקפות לזכות החברה, והאם החברה הנה חברה בערבון מוגבל או לא. משתלם בשלב זה להגדיר כללים נוספים שיהיו הבסיס לתקנון החברה אך הדבר אינו דרוש לשם ההקמה הפורמלית.

בשלב השני, יש להגיש הצהרות של בעלי המניות, בהצהרות האלו בעלי המניות מאשרים שהם כשירים (מבחינה משפטית וחוקית) להיות בעלי מניות בחברה, הטופס הזה צריך להיות חתום על ידי עורך דין.

לצד אלו יש להגיש את הטופס לרישום חברה חדשה (הטופס צריך להיות חתום ומאושר על ידי עורך דין), בטופס יש לציין את שם החברה, האם היא חברה בערבון מוגבל ועוד. כמו גם יש להגיש בטופס נפרד את רשימת הדירקטוריון הראשוני של החברה, זאת באישורו של עורך דין.

הטפסים הללו משמעותיים מאוד להקמה מהירה ומדויקת של החברה. לכן, שלב זה צריך להיעשות בליווי צמוד של עורך דין שמתמחה בדיני חברות ותאגידים. פעמים רבות, על ההקמה להיות מהירה כמה שניתן על מנת שהחברה תוכל לגייס כספים ולקדם את פעילותה – כל שגיאה מעכבת את ההליכים הללו.

 

רישום ותכנון מס

שלב זה מלווה בעורך דין שמתמחה בנושאים הללו לצד רואי חשבון מומחים. על מנת להקים חברה, יש לייצר תוכניות מס לפני ההגשה לרשויות. בשלב זה נכללות בין היתר כל הפרוצדורות הנדרשות של הגשות דוחות שונים, קיזוז זכויות בין הרשויות ועוד.

שלב זה הוא משמעותי משום שניתן לחסוך בו סכומים ניכרים של כסף עם הגשה נכונה של כל המסמכים – דבר שדרוש במיוחד לחברה בתחילת הדרך שלה.

תכנון מיטיבי משכלל היבטי מיסוי בינלאומיים, הימנעות מכפל מס, זיהוי של מחזורי הכנסה אופציונאליים על מנת לייצר תוכניות מדויקת ככל שניתן לחברה המסוימת ועוד.

לאחר התכנון מוגש תיק שכולל את כל המידע הדרוש לשם פתיחת תיקי מס אצל הגורמים הרלוונטיים – ביטוח לאומי, מס הכנסה, מס ערך מוסף וכל גוף רלוונטי אחר.

 

עבודה מול גורמים פיננסיים

לרוב, לאחר הקמה של חברה, דרושים לה משאבים ראשוניים לתחילת העסק. ככל שההון הראשוני שמושקע בחברה איננו מספיק ישנו צורך בגיוס אשראי מול הבנקים וכל גוף אחר רלוונטי.

האשראי יכול לשמש לצרכים רבים (בהתאם לסוג העסק ומטרותיו) – ציוד, משכורות לעובדים, תשלום לספקים, סוגים שונים של מס ועוד.

כל הגופים הללו דורשים סוגים שונים של מסמכים על מנת שהם יאשרו את מתן האשראי. ליווי נכון של אנשי מקצוע יוביל לכך שהמסמכים יהיו משכנעים ביותר, דבר שיגרום לגופים הללו להעניק את האשראי הרלוונטי בתנאים הטובים ביותר שניתן להשיג.

 

דברים נוספים לשים לב אליהם

כל חברה היא שונה ולכן ישנם פרמטרים רבים שונים שחשוב לשים לב אליהם. למשל אם מדובר בחברה בעלת פטנט יש להסדיר את רישומו וכדומה.

 

סיכום

כפי שניתן לשים לב, מדובר בפרוצדורות מסוגים שונים. כאשר שוכרים לכך אנשי מקצוע מומחים, ישנם יתרונות בולטים – חסכון עתידי של כסף, זירוז הליכים ועוד. כל פגם קטן עלול לעכב ולשנות את ההליכים ולייצר בעיות בעתיד. על מנת להקים חברה באופן הנכון ביותר, יש להיות מלווים במעטפת מתאימה.

 

משרד מעוצב של חברה

איש עסקים עורך דין
התייעצו איתי על הכל

ייעוץ ללא התחייבות. מלאו את הטופס ואצור עמכם קשר בהקדם האפשרי.
עונה על כל שאלה וסוגיה.

מידע נוסף
כספי הפנסיה בעבודה שלכם

אין זה דבר חדש שתוחלת החיים עולה ובעתיד נחיה הרבה יותר זמן ממה שחשבנו. מה ניתן וכדאי לעשות כבר מעכשיו? לחסוך היטב לפנסיה. הבעיה היא

האם חל"ת ופיטורים זה אותו הדבר?

עם פרוץ משבר הקורונה והמצוקה הכלכלית שבאה בעקבותיה החלו מעסיקים רבים להוציא את עובדיהם לחופשות ללא תשלום. מצבו הלא יציב של המשק הביא לידי כך

חופשה כפויה מצד המעסיק

אחת מזכויות העובדים הבסיסיות והאלמנטריות היא הזכות לניצול ימי חופשה שהעובד צבר. שאלה שעולה לא אחת בקרב עובדים, היא האם המעסיק רשאי להחליט שהוא מוציא

התנכלות בעבודה

התנכלות בעבודה מכונה גם "העסקה פוגענית" ומוגדרת בחוק כהתנהגות אגרסיבית (מילולית או א-מילולית) חוזרת ונשנית כלפי כפוף או עמית במקום העבודה. להתנכלות ישנן השלכות פסיכולוגיות

מה עושים במקרה של פציעה בעבודה

פגיעה בעבודה היא דבר שלמרבה הצער קורה לא מעט. בין אם מדובר על עבודה פיזית שבה הפגיעות שכיחות יותר, ובין אם מדבר על פגיעה במקום

התנכלות בעבודה

התנכלות בעבודה מכונה גם "העסקה פוגענית" ומוגדרת בחוק כהתנהגות אגרסיבית (מילולית או א-מילולית) חוזרת ונשנית

קרא עוד »