תחשיבים עתידיים באיזון משאבים: לגזור ולשמור

תוכן עניינים

החלטתם להתגרש ולסיים את זה בהסכם ובחלוקה יפה של חצי חצי? בתיאוריה זה נשמע נהדר, מעשית? זה לא תמיד  עובד. את הרכב והבית אפשר למכור ולחלק, אבל מה קורה אם רק לאחד מכם יש קרן השתלמות מהעבודה? אם יש הלוואות או משכנתא? ומה בדבר מניות ממקום העבודה? במקרה הזה משתמשים במונח חדש: "איזון משאבים". 

איזון משאבים כשמו כן הוא. דאגה לחלוקה מאוזנת של הרכוש המשותף. רכוש משותף הוא הרכוש שנקנה לאחר החתונה. כלומר, נכס אשר נקנה לפני שבני הזוג נישאו, או נכס שניתן כמתנה או כירושה – מוחרגים מהאיזון ונחשבים כרכוש אישי. בדומה לכך, חובות שנצברו על ידי אחד מבני הזוג, ללא ידיעת בן הזוג השני הוא חוב אישי.

גורם נוסף ומשמעותי שיש לקחת בחשבון בעת איזון משאבים הוא הזכויות העתידיות כמו אופציות למניות, מענקי פרישה וכו'. עם זאת, לכל ההגדרות האלו יש תקדימים והחרגות. סכומי הכסף עמם יוצאים בני הזוג לעבר הפרק הבא בחייהם הם לא דבר של מה בכך, ועל כן שוחחנו עם עו"ד לענייני משפחה עודד וולף (לאתר:  www.wolf-law.co.il), כדי להבין למה חשוב לשים לב בעת איזון משאבים.

איזון משאבים, כאמור, מחלק שווה בשווה את הרכוש המשותף לבני הזוג. הדבר כולל פנסיה, חסכונות, קופות גמל ועוד. כיוון שלא הכל ניתן ל"חלוקה בעין", יוצרים איזון. אם קיים הפרש לטובת אחד מבני הזוג, הפתרון הוא תשלום לבן הזוג השני בגובה ההפרש. התשלום יכול להיעשות באמצעות תשלום כספי או בדרכים אחרות שוות כסף (כמו זכויות בנכס).

עם זאת, ישנן נסיבות מיוחדות שבעקבותיהן החלוקה לא תהיה שוויונית. נציג כאן דוגמאות לחלק מהן כמו חובות אישיים, רכוש מלפני הנישואים ואף זכויות עתידיות.

שני ההיבטים הראשונים הם שני צידי המתרס: חובות או רכוש שנחשבים אישיים, ולא נלקחים בחשבון בעת האיזון. חובות אישיים הם כאלו שנוצרו במעמד של צד אחד ללא ידיעת בן הזוג השני. כך למשל, השתתפות בפעילות פלילית, התמכרות או הוצאות במסגרת ניהול רומן.

רכוש אישי הוא נכסים שהיו בבעלות אחד הצדדים מלפני הנישואים, או התקבלו כירושה או מתנה במהלך הנישואים. במקרים אלו יש סייגים רבים בחוק, ויש לבחון אותם היטב. נכסים נוספים שנחשבים אישיים הם גמלה מביטוח לאומי במידה ומגיעה לאחד מבני הזוג, או פיצוי כספי בשל נזקי גוף או מוות שמגיע לאחד מבני הזוג.

בנוסף, בעת איזון המשאבים ישנם חישובים עתידיים שיש לקחת בחשבון כמו זכויות סוציאליות ופוטנציאל השתכרות. בזכויות סוציאליות נלקחים בחשבון קרנות השתלמות, קופות גמל, פיצויי פרישה, קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, מניות בחברה, אופציה למניות ועוד.

תחשיב עתידי נוסף שנלקח בחשבון הוא יכולת השתכרות ופוטנציאל השתכרות.  לעיתים יש הבדל בין פוטנציאל ההשתכרות של בני הזוג, המתבסס בין השאר על מוניטין, ניסיון מקצועי, נכסי קריירה ועוד. כאשר הפער הפוטנציאלי הוא משמעותי,  בית המשפט יכול לפסוק כי החלוקה לא תהיה שוויונית. כך למשל אם מנכ"ל של חברה שמושך משכורת גבוהה מהחברה מתגרש מאישה שהקדישה את השנים האחרונות לגידול הילדים בבית נוצר פער משמעותי.

 

על מה לא לוותר?

על ליווי של אנשי מקצוע מיומנים. פרידה וסיום נישואים זה תהליך לא נעים, אבל יש אפשרות לעשות אותו בצורה הוגנת. במקרה שמעורבים ילדים הדבר משמעותי אפילו יותר,  כי הקשר צפוי להימשך וחשוב שייעשה בצורה נעימה לטובת הילדים. במקרה כזה אנשי המקצוע החשובים ביותר לביצוע הערכת שווי הנכסים הם אקטואר ושמאי.

לסיכום נתייחס לנקודה חשובה: לכל כלל יש יוצא מן הכלל. חשוב להבין שלחוק יש סייגים והחרגות שיש לקחת בחשבון ועשויים לשנות את התמונה. כך למשל, גם אם נכס מסוים נרכש לפני החתונה, יש אפשרות להוכיח שהתקיים לגביו שיתוף ואז הוא כן עשוי להיחשב בהסדר האיזון.

כלומר, נושא איזון המשאבים בעת גירושין הוא מורכב ובעל סייגים ותקדימים רבים בחוק. במקרים שצוינו לעיל, ישנן נסיבות מיוחדות ומחריגות שבית המשפט לענייני משפחה יכול לקחת בחשבון בעת החלוקה. לכן, מומלץ לערוך את ההסדר בליווי של עורך דין מנוסה שידע לשאול את השאלות הנכונות ולהציג לבני הזוג את התמונה המלאה והמדויקת ביותר עבורם.

בית דין לענייני משפחה

איש עסקים עורך דין
התייעצו איתי על הכל

ייעוץ ללא התחייבות. מלאו את הטופס ואצור עמכם קשר בהקדם האפשרי.
עונה על כל שאלה וסוגיה.

מידע נוסף
אילו דברים חשובים בהסכם פונדקאות

פונדקאות במדינת ישראל מוסדרת באמצעות הליך חוקי, במסגרת חוק הסכמים לנשיאת עוברים, העוסק באישור, הסכם ומעמד היילוד. חוק זה מסדיר את תחום הפונדקאות בארץ, אך

מה ההשלכה המשפטית על נישואים אזרחיים

חוקי מדינת ישראל מסמיכים את בית הדין הרבני לעסוק בכל הקשור לנישואין, ומסיבות כאלו ואחרות, ישנם זוגות שאינם יכולים/מעוניינים להתחתן באמצעות בית הדין הרבני. במקרים