ירושה לקטין – איך עובדת התהליך ומי יכול ללוות אותו

תוכן עניינים

עורך דין ירושה ועורך דין דיני משפחה

ירושה היא העברת רכושו של אדם לאחר שמת. הירושה נעשית באמצעות צוואה ובאמצעות כללי הדין הכלליים (במידה ונפלו פגמים מסוימים בירושה). תהליך הירושה כולל בתוכו הרבה אמוציות ומלחמות ירושה נוטות להיות דבר יצרי שכולל הרבה כסף, לצד זיכרונות ורגשות עזים.

קבלתה של ירושה יכולה להיות סוגייה משפטית יחסית פשוטה – לאחר הצוואה מתקשרים עם עורך דין שמתמחה בסוגיות הללו ומוצא צו הירושה שמאפשר לרשת את כל הנכסים ולהעביר את הבעלות עליהם באופן רשמי. אולם, בדיני הירושה ישנן סוגיות רבות שיכולות להפוך את התמונה להרבה יותר מורכבת ולדרוש ייעוץ משפטי מקיף יותר.

במצב שבו אחד היורשים הוא קטין, למשל – ישנו צריך בהליכים משפטיים מעט שנים על מנת שהקטין יוכל לקבל את הירושה שלו באופן חוקי ולקבל הכרה על ההעברה, בכפוף לתנאים השונים שהדין מעמיד על מנת להבטיח ששיקול הדעת בנוגע לירושה יהיה תקין, לשם כך כדאי להיוועץ במקצוען כמו עורך דין ירושה.

 

מה מיוחד בקטינות?

השאלה הבסיסית היא למה זה בכלל משנה שמדובר בקטין שמקבל את הירושה. יש לכך מספר סיבות מרכזיות, החל מכך שהחוק והמחוקק לא סומכים על שיקול הדעת של הקטין או על האפשרות שלו לנהל את הכספים שלו – דבר שיכול להיות משמעותי מאוד כלפי העתיד שלו, מה שהקטין לא בהכרח רואה לנגד עיניו בשלב זה של חיו.

לכן, החוק קובע שבמידה וקטין מקבל ירושה יש לקבוע מנהל עזבון – אדם שמכוח החוק יהיה זה שינהל את חלקו של הקטין בירושה. מנהל העזבון צריך לקדם את האינטרסים של הקטין בלבד ולשמור על חסכונותיו לטובתו שלו.

פעמים רבות ההורים מתמנים לתפקיד מנהל העזבון. יכולות להיות לכך מספר סיבות – החל מכך שהם מנהלים ממילא כספים רבים שלו, הם אמונים על האינטרסים שלו בעוד נושאים ובייחוד שהם קרובים אליו וניתן לסמוך עליהם שלא ימעלו בתפקידם.

 

צו הירושה

השלב הראשון במימושה של הצוואה הוא הוצאה של צו ירושה. זהו תהליך שבו יש לציין בפני בית המשפט שמדובר בקטין – ולכן יש במסגרת המשפטית הראשונית כבר למנות את מנהל הירושה, בהתאם לשיקול הדעת של בית המשפט. ודאי שהכלל הבסיסי הוא שהאפוטרופוס של הקטין יהיה גם מנהל העיזבון אך הנסיבות הקונקרטיות יכולות להיות אחרות.

 

סוגיות של גירושין וויתור

למנהל העיזבון יכולים להיות אינטרסים משלו שעלולים להשפיע על גורלה של הצוואה – למשל היחס בין הורים גרושים יוביל לכך שכחלק מחלוקת הנכסים של בני הזוג מנהל העזבון עלול לעשות שימוש לרעה בירושה ולסטות מתפקידו.

במצב שבו ישנו חשש לניצול רעה יש לפנות  לאיש מקצוע כמו עורך דין דיני משפחה שמתמחה בסוגייה, כך גם אם מחליט הקטין לוותר על הירושה – מעשה שהוא לא בהכרח מבין את כל השלכותיו לטווח הרחוק.

 

שופט מרכזי

איש עסקים עורך דין
התייעצו איתי על הכל

ייעוץ ללא התחייבות. מלאו את הטופס ואצור עמכם קשר בהקדם האפשרי.
עונה על כל שאלה וסוגיה.

מידע נוסף
אילו דברים חשובים בהסכם פונדקאות

פונדקאות במדינת ישראל מוסדרת באמצעות הליך חוקי, במסגרת חוק הסכמים לנשיאת עוברים, העוסק באישור, הסכם ומעמד היילוד. חוק זה מסדיר את תחום הפונדקאות בארץ, אך

מה ההשלכה המשפטית על נישואים אזרחיים

חוקי מדינת ישראל מסמיכים את בית הדין הרבני לעסוק בכל הקשור לנישואין, ומסיבות כאלו ואחרות, ישנם זוגות שאינם יכולים/מעוניינים להתחתן באמצעות בית הדין הרבני. במקרים