מה ההשלכה המשפטית על נישואים אזרחיים

תוכן עניינים

חוקי מדינת ישראל מסמיכים את בית הדין הרבני לעסוק בכל הקשור לנישואין, ומסיבות כאלו ואחרות, ישנם זוגות שאינם יכולים/מעוניינים להתחתן באמצעות בית הדין הרבני. במקרים כאלו, ניתן יהיה להתחתן במסגרת נישואים אזרחיים וכמובן, לקחת בחשבון גם את ההשלכות המשפטיות הכרוכות בכך

 

תהליך הנישואין בישראל

במדינת ישראל, תחום הנישואין והגירושין הינו בכפוף לדין הדתי וההלכה היהודית, אשר הגורם האחראי על ניהולו הוא בית הדין הרבני. כדאי לדעת כי, בית הדין הרבני הוא הסמכות השיפוטית עבור יהודים ואילו עבור מוסלמים, דרוזים ונוצרים, קיימים בתי הדין הדתיים שלהם. אך מה יעשה זוג שאינו יכול / אינו מעוניין להתחתן באמצעות בתי הדין הדתיים?

 

נישואין אזרחיים – על מה ולמה?

בין הסיבות העיקריות לכך שלא מעט זוגות בוחרים להיעזר בשירותיו של עורך דין משפחה ולהתחתן במסגרת נישואין אזרחיים, ניתן למנות את המקרים הבאים:

 

זוגות חד מיניים

אף אחת מהדתות המוכרות בישראל אינה מכירה בזכות הנישואין של זוגות חד מיניים וכאשר זוגות אלו מעוניינים להתחתן, נישואין אזרחיים הופכים להיות ברירת המחדל עבורם.

 

זוגות מעורבים / פסולי חיתון

בני זוג מדתות שונות וכן פסולי חיתון (כהן וגרושה לדוגמה), אינם יכולים אף הם להתחתן בבתי הדין הדתיים.

 

זוגות חילוניים

זוגות שאינם מעוניינים במעורבות של ממסד דתי כלשהוא בתהליך הנישואין שלהם, יבחרו בנישואין אזרחיים.

 

מהם נישואין אזרחיים?

היות ותהליך הנישואין בישראל כפוף לסמכותם של בתי הדין הדתיים, הרי שנישואין אזרחיים נערכים לרוב בחו"ל, במדינות בהם מותר להתחתן בהליך אזרחי. לאחר קיום החתונה בחו"ל, בני הזוג חוזרים לישראל עם תעודה רשמית לכל דבר ועניין, המעידה על נישואיהן. אך האם כאן נגמר הסיפור ואכן מדובר בזוג נשוי לכל דבר ועניין מבחינה משפטית?

 

מה ההשלכה המשפטית על נישואין אזרחיים?

נישואין אזרחיים מקנים לבני הזוג מעמד של זוג נשוי גם בישראל, לפחות בכל הנוגע לזכויות ועניינים הנוגעים למיסוי, גמלאות ודיני ירושה. יחד עם זאת, לנישואין אזרחיים ישנה השלכה משפטית בכל הנוגע לענייני גירושין, אשר נמצאים כאמור תחת סמכותו של בית הדין הרבני.

 

כיצד אם כן ניתן יתבצעו הגירושין מנישואין אזרחיים?

בכדי לנהל את תהליך הגירושין, על בני הזוג יהיה לפנות לבית הדין הרבני או לחלופין, להיעזר בעורך מקצועי ומומחה בדיני המשפחה, בכדי להגיש תביעה להתרת הנישואין, אשר תדון במסגרת בית הדין לענייני המשפחה. יחד עם זאת, בכדי לא לפגוע בדין הדתי, בית המשפט יערוך בירור מתאים עם נשיא בית המשפט הדתי בכדי לקבל חוות דעת מתאימה בנושא.

 

לסיכום

בתי הדין הדתיים הם הסמכות הבלעדית בישראל בכל הנוגע לניהול תהליכי הנישואין והגירושין ובמקרים בהם זוגות אינם יכולים / מעוניינים להתחתן דרכם, הרי שהם יפנו לנישואין אזרחיים. ההשלכה המשפטית העיקרית של נישואין אלו היא מקרה בו בני הזוג ירצו להתגרש, אז עליהם יהיה לפנות לעורך דין מומחה לענייני משפחה, שימליץ להם על דרכי הפעולה המומלצות.

עורך דין משפחה

איש עסקים עורך דין
התייעצו איתי על הכל

ייעוץ ללא התחייבות. מלאו את הטופס ואצור עמכם קשר בהקדם האפשרי.
עונה על כל שאלה וסוגיה.

מידע נוסף
אילו דברים חשובים בהסכם פונדקאות

פונדקאות במדינת ישראל מוסדרת באמצעות הליך חוקי, במסגרת חוק הסכמים לנשיאת עוברים, העוסק באישור, הסכם ומעמד היילוד. חוק זה מסדיר את תחום הפונדקאות בארץ, אך