כמה זמן צריך להיעדר מהצבא בכדי להיחשב כעריק?

תוכן עניינים

שירות בצבא הוא הכרח שרבים מהאזרחים חייבים להתמודד איתו. לעיתים, בגלל סיבות כאלה ואחרות, אדם שאמור היה לחזור לשירות צבאי או אדם שהיה במהלך שירותו הצבאי, נעדרים מהשירות לתקופה כזאת או אחרת. כמובן שהצבא רואה בחומרה התנהגות זאת. נעבור בקצרה על מספר הגדרות של נפקדות ועריקות ונסביר מעט על הנושא. 

 

היעדרות מהצבא והיחס המערכתי אליה

היעדרות שלא כדין משירות צבאי יכולה להיעשות גם בשירות הסדיר, גם בשירות המילואים ולעיתים נדירות יותר גם בשירות הקבע. כל יציאה שלא כדין מהבסיס הצבאי בו היה אמור החייל לשהות, מוגדרת כנפקדות מבחינת הדין הצבאי. מטבע הדברים, מערכת המשפט הצבאית ומערכת הפיקוד הצבאית מתייחסות בחומרה רבה להיעדרות מהשירות בלי אישור.

 

נפקדות – בשירות סדיר, במילואים ובקבע

כאמור, נפקדות מוגדרת כהיעדרות שלא באישור מהשירות הצבאי. מהרגע בו עזב החייל את האזור בו הוא היה אמור לשהות, הוא מוגדר כנפקד מבחינת החוק הצבאי. כמובן שהיעדרות קצרה במיוחד, עד למספר שעות, בדרך כלל לא תגרור משפט בגין נפקדות.

במקרים של נפקדות עד לזמן של 24 שעות, הענישה נוטה להיות מקלה במיוחד. לכן אם אתה נמצא במצב של נפקדות קצרת מועד מאוד, כדאי שתשקול חזרה מהירה לבסיס הצבאי שבו אתה מוצב.

 

עריקות והעונשים המוטלים בגינה

חייל הופך לעריק על פי החוק הצבאי לאחר שעובר פרק זמן מסוים בו הוא נעדר משירותו הצבאי. לחיילים בשירות חובה וקבע משך הזמן הוא 21 יום. לעומתם, חייל מילואים צריך להיעדר רק 15 יום מהשירות בכדי שיוגדר כעריק. היחס לעריקות במערכת המשפט הצבאי הוא חמור הרבה יותר מהיחס לנפקדות.

לעיתים גם נגזרות עונשים של מספר שנות מאסר בגין עבירה זאת, בדרך כלל במקרים של עריקות מפעילות מבצעית. במשך השנה הראשונה לעריקות מילואים, ניתן להגיעה לתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריך ושם לפתור את הנושא בלי להגיע לבית הדין הצבאי בדרך כלל. אם יש לך רצון לדעת עוד, לחץ כאן לכל המידע.

 

מה לעשות במקרה ואני מואשם בעריקות?

במקרה ואתה מואשם בעריקות משירותך הצבאי, ראשית כדאי לך להתייעץ עם עורך דין צבאי כזה או אחר. לאחר מכן ובדרך כלל יהיה עליך ליצור קשר עם משטרת ישראל או עם צה"ל, בכדי להישפט בנושא. הייצוג על ידי עורך דין צבאי במשפטים אלה, במיוחד אם מדובר בעריקות מילואים, יכול לגרום להפחתה משמעותית בעונש או בהסרה מוחלטת של העונש וזיכוי של הנאשם בתיק.

 

עריק נפקד ומה שביניהם – סיכום

שירות בצבא הגנה לישראל הוא חובה שעל ישראלים רבים להתמודד עימה. במקרה של היעדרות שלא כדין מהשירות, לפרק זמן של 15 יום במילואים ו-21 יום בשירות סדיר וקבע, יוגדר החייל כנפקד. במקרה ואתה מואשם בעריקות, יש לפנות לעורך דין צבאי בכדי שיעזור לך להתמודד עם הנושא. עורך דין צבאי

איש עסקים עורך דין
התייעצו איתי על הכל

ייעוץ ללא התחייבות. מלאו את הטופס ואצור עמכם קשר בהקדם האפשרי.
עונה על כל שאלה וסוגיה.

מידע נוסף
סטטיסטיקה פשיטת רגל בישראל ובעולם

אם אתם מקלידים בגוגל את הביטוי עו"ד פשיטת רגל מומלץ, תיווכחו שיעלו בפניכם תוצאות רבות. מדוע? מכיוון ובשנים האחרונות, חלה עלייה בשיעור פושטי הרגל בישראל.

מה היתרונות בקלדנות בבתי המשפט

שירותי קלדנות מקצועיים משמשים גופים שונים במגזר הציבורי, כמו גם במגזר הפרטי. היישום המוכר ביותר של קלדנות מקצועית הוא בבתי המשפט, אשר מכירים ביתרונות הרבים

3 שירותים משפטיים בעידן דיגיטלי

המונח "דיגיטל" הוא אחד המונחים הנפוצים ביותר בעולם של היום. כן, המאה ה-21 הביאה איתה אין ספור חידושים, שאחד מהם הוא עולם הדיגיטל, שפותח בפנינו