חייל מילואים עם פוסט טראומה – איך להתמודד?

תוכן עניינים

מלחמת חרבות ברזל הובילה לעלייה משמעותית במספר חיילי המילואים שהוכרו כפוסט טראומתיים. מדובר בתרחיש מורכב שעשוי לגרום לצלקת נפשית קשה. במרבית המקרים, נדמה בהתחלה שהזמן יכול את שלו, אך ככל שהימים עוברים, מתגלה הצורך המהותי בטיפול שיינתן על ידי גורמים מקצועיים שונים. מדריך זה ירכז את כל הפרטים אודות גורמים אלה, כדי שתוכלו ליישם את המידע עבור המקרה שלכם ולהציל את עצמכם או אחרים.

 

פוסט טראומה – מהי?

רגע לפני שנעמיק בדרכי הטיפול, נסביר מה זה פוסט טראומה ואיך הדבר בא לידי ביטוי בקרב חיילי מילואים. נציין שמדובר בפגיעה משמעותית בתפקוד של אדם ו\או מצוקה נפשית משמעותית שגורמת להופעת אחד או יותר מהתרחישים הבאים:

  • עוררות פיזיולוגית ומצוקה נפשית חריפה: מדובר במצבים שבהם עולים דימויים ויזואליים מרגע הפגיעה, מחשבות חוזרות ונשנות ועוד
  • הימנעות מגירויים שמזכירים את שאירע: הכוונה למצבים שבהם חייל המילואים נמנה מלהגיע לאזורים שנמצאים בקרבת מקום האירוע או הימנעות משיח עם אנשים שנכחו בו ועוד
  • פגיעה מהותית במצב הרוח: יש המכנים את התרחיש הזה כ"דיכאון", אבל יש בו הרבה מעבר. שכן, אדם שנחשף בעברו לאירוע טראומתי, עשוי לפתח תגובות אדישות ולהפחית עניין בכל הנוגע לקשרים משמעותיים שהיו לו עד לא מזמן

 

מה עושים? מאבחנים!

קודם כל עליכם לבדוק שאתם (או אנשים קרובים אליכם ששירתו כחיילי מילואים) סובלים מפוסט טראומה בעקבות מקרה שאירע במסגרת צבאית. ניתן לעשות זאת תוך בחינת התסמינים הבאים:

  • תנודות קיצוניות במצבי רוח
  • התקפי חרדה
  • פלאשבקים
  • עוררות יתר
  • הזיות
  • חוויה של ניתוק מהגוף ועוד

 

אם תגלו שאחד או יותר מהתסמינים הללו הופיעו, עליכם לפנות בהקדם האפשרי לקבלת ליווי מקצועי מצד משרד עורך דין מומחה למשרד הביטחון – יואב אלמגור שיסייע בבניית תביעה.

 

מגישים תביעה במשרד הביטחון

רמזנו בפסקה הקודמת על הצורך בתביעה שצריכה להיות מוגשת למשרד הביטחון תוך הסתייעות מצד עורך דין מוסמך. זו ההזדמנות להרחיב בנושא ולציין שגורמים מוסמכים במשרד זה יבדקו את זכאותכם לקבלת פיצויים, בעקבות הטראומה שחוויתם. מדובר בדרך כלל בקבלת פיצוי כספי והטבות שונות שמגיעות למי שהוגדרו על ידי המערכת כנכי צה"ל.

 

מקבלים תמיכה נפשית מגורם מוסמך

אי אפשר לעסוק בפוסט טראומה שקיימת בקרב חיילי מילואים מבלי לציין את קבלת התמיכה הנפשית. שכן, מדובר בהליך חיוני שיאפשר לאדם לעכל את שעבר עליו ולקבל את הכלים שיאפשרו לו להמשיך הלאה בחייו, למרות הטראומה הקשה שאירעה לו.

 

משתפים את המשפחה והחברים הקרובים בקושי

חשוב לשוחח עם בני המשפחה והחברים אודות הפוסט טראומה שהתגלתה, כדי שהם יכירו בטריגרים ובדרכי ההתמודדות הנכונות לכם. נדגיש שאי ידיעה בנושא זה, עשויה להוביל לא פעם לפגיעה קשה שראוי להימנע ממנה.

 

טיפ חשוב – פנו לבעלי מקצוע שהוסמכו לפוסט טראומה

כאמור, עליכם לפנות לעורך דין ופסיכולוג\ פסיכיאטר\ עובדת סוציאלית. חשוב לציין שעליכם לברר מראש שיש להם ניסיון בפוסט טראומה. שכן, מטפלים שלא מכירים בנושא מקרוב, עשויים שלא להבין באופן מעמיק את מה שעובר עליכם.

 

מילים אחרונות לסיום

כל חייל מילואים שיש לו פוסט טראומה, צריך לטפל בעצמו באופן בהול. שכן, השהיית הטיפול עשויה להעצים את הקושי להאריך את תקופת ההחלמה מהמקרה הקשה שאירע. כעת אתם יודעים מהם הדברים שצריכים להיעשות בקרב מי שאובחנו כפוסט – טראומתיים לאחר שירות מילואים, כך שנותר לכם רק ליישם או להעביר את המידע הלאה, למי שזקוקים לו.

הפרעת דחק פוסט טראומטית

איש עסקים עורך דין
התייעצו איתי על הכל

ייעוץ ללא התחייבות. מלאו את הטופס ואצור עמכם קשר בהקדם האפשרי.
עונה על כל שאלה וסוגיה.

מידע נוסף
היכן חיילים יכולים לקבל סיוע משפטי?

חברי השירות מתמודדים עם אתגרים משפטיים ייחודיים שעלולים להיות קשים לניווט ללא המשאבים והתמיכה הנכונים. ממשפט צבאי דרך דיני משפחה ועד סכסוכי עבודה, חיילים עלולים

אתה נכה צה"ל? מדוע חשוב לקחת עורך דין

צה"ל והמדינה רואים מחויבות ראויה לסיוע ופיצוי מתמשך בנכים שנפגעו במהלך שירותם הצבאי. עם זאת, הדרך למימוש המלא של זכאויות הנכים אינה תמיד פשוטה. רבים