איך ניתן לקבל פטור מהצבא בשל סרבנות מצפונית

תוכן עניינים

למרות שעל פי חוק כל צעיר וצעירה בני 18 חייבים בשירות צבאי, ישנם מספר גורמים המאפשרים פטור משירות צבאי. גורמים מוכרים המזכים בפטור הם פטור מטעמי דת, פטור על רקע נפשי ועוד. בנוסף לאלו, במידה והצעיר או הצעירה העומדים לפני שירות צבאי חשים כי מצפונית אינם יכולים לשרת בצבא, ישנה דרך לקבל פטור מטעמים מצפוניים. תהליך זה הוא מורכב ודורש הרבה משאבים. מאמר זה מסביר את התהליך שכרוך בדרך לקבלת פטור מטעמי מצפון

 

מכתב תצהיר מקדים על תפיסת עולם פציפיסטית

תהליךפטור מטעמי מצפון  מתחיל מתצהיר מפורט עליו חתום עורך דין (לכן כדאי לקבל ליווי משפטי כבר מתחילת התהליך) שיוגש לכל המאוחר 90 יום לפני הגיוס. בתצהיר, הצעיר או הצעירה יפרטו באופן מדוקדק וברור את הטעמים המצפוניים בגינם הם מבקשים פטור משירות צבאי. פה חשוב להבהיר כי פטור מטעמי מצפון הינו פטור בגין תפיסת עולם פציפיסטית. כלומר, בתצהיר המוגש לצבא, צריך לשקף תפיסת עולם שבה הצעיר או הצעירה אינם מסכימים עם שום הפעלת אלימות ובשום תנאי.

כלומר, תפיסות עולם פוליטיות, אנרכיסטיות, או כאלו המתנגדות לכיבוש, אינן רלוונטיות עבור הגורם הצבאי שיבחן את התצהיר שהוגש לו במטרה לקבל פטור מטעמי מצפון. לאחר שליחת המכתב לצבא יש 45 יום לקבל החלטה האם להעביר את הצעיר או הצעירה לשלב הבא הכולל ראיון.

מכתב תצהיר ראשוני

 

הריאיון המקדים

לאחר קבלת התצהיר ושלב לפני ועדת המצפון, הצעיר או הצעירה שהגישו את התצהיר יעברו ראיון מקדים על ידי קצין בכיר בלשכת הגיוס. ראיון זה הינו טכני למדי אך הוא הזדמנות מיטבית להתכונן לוועדה עצמה, מאחר ויישאלו שאלות דומות לאלו שבראיון  גם על ידי הוועדה. לכן, כדאי וצריך להתכונן לראיון המקדים כאילו אתם כבר עומדים מול הוועדה עצמה.

 

ועדת המצפון

אחרי הריאיון מגיע שלב ועדת המצפון, שמורכבת מקציני צבא ואנשי אקדמיה, שם ייקבע האם לאשר את הפטור מטעמי מצפון או לא. כבר פה, חשוב לציין כי הוועדה יכולה להיתפס בעיני המועמדים לפטור כעוינת, שכן  לצה"ל יש אינטרס לצמצם עד כמה שניתן את הפטור מטעמי מצפון. לכן ההכנה לוועדה היא קריטית. על המועמד לפטור מוטל להביא עדים (רצוי שניים) שיעידו כי אורח החיים שלו הינו פציפיסטי.

העדים לרוב נכנסים ראשונים. בזמן ההמתנה המועמד לפטור מתבקש לענות על שאלון הכולל שאלות על כל ההיבטים ואורח החיים שלו. לאחר מכן יכנס המועמד, כאשר המטרה העיקרית של הוועדה היא לבחון אם יש סתירות בין דברי העדים לבין עדות המועמד, ולבדוק אם הוא פועל בסלקטיביות בכל הקשור לתפיסת חייו הפציפיסטיים. לאחר מכן, הוועדה תשקול את מכלול העדויות שאספה, ותקבע האם הצעיר או הצעירה זכאים לפטור מטעמים מצפוניים.

ועדת מצפון

 

לסיכום

תהליך קבלת פטור מטעמי מצפון הוא ארוך ודורש הרבה סבלנות והכנה מאחר והצבא נוטה שלא לקבל בקשות פטור מטעמים אלו. לכן, יש חשיבות כי הצעיר או הצעירה יהיו מלווים על ידי אנשי מקצוע משפטיים שמכירים את התהליך לקבלת פטור מטעמי מצפון באופן יסודי, ושיש להם הצלחות קודמות בהשגת פטור כזה.

איש עסקים עורך דין
התייעצו איתי על הכל

ייעוץ ללא התחייבות. מלאו את הטופס ואצור עמכם קשר בהקדם האפשרי.
עונה על כל שאלה וסוגיה.

מידע נוסף
היכן חיילים יכולים לקבל סיוע משפטי?

חברי השירות מתמודדים עם אתגרים משפטיים ייחודיים שעלולים להיות קשים לניווט ללא המשאבים והתמיכה הנכונים. ממשפט צבאי דרך דיני משפחה ועד סכסוכי עבודה, חיילים עלולים

אתה נכה צה"ל? מדוע חשוב לקחת עורך דין

צה"ל והמדינה רואים מחויבות ראויה לסיוע ופיצוי מתמשך בנכים שנפגעו במהלך שירותם הצבאי. עם זאת, הדרך למימוש המלא של זכאויות הנכים אינה תמיד פשוטה. רבים